Opdracht Onderzoek Gegevensdeling Tussen Gemeenten En Politie Buiten De WGS Om
- Nederland
- Gemeente Apeldoorn
- 90 dagen geleden
Dienstverband
Contract
Uurtarief
Niet opgegeven
Uren per week
Niet opgegeven
Totaalbudget
Niet opgegeven
Startdatum
1 oktober 2025
Einddatum
31 december 2025
Reageren voor
20 augustus 2025
Opdrachtbeschrijving
De opdrachtgever zoekt een ervaren en gedreven freelancer die zich richt op het organiseren en optimaliseren van gegevensdeling tussen gemeenten en politie binnen het gebied van de Stedendriehoek. Deze opdracht draait om het onderzoeken van juridische kaders en praktische oplossingen om samenwerking te verbeteren en ondermijning tegen te gaan. OPDRACHT EN ACHTERGROND De Stedendriehoek bestaat uit meerdere gemeenten die samenwerken binnen twee provincies en twee districten, maar binnen dezelfde politie-eenheid. Hoewel er al veel samenwerking is bij concrete casussen, blijkt dat het delen van signalen en ervaringen, vooral in de voorfase, minder vanzelfsprekend is. Dit komt onder andere door terughoudendheid bij gegevensdeling vanwege onzekerheid over wat wettelijk is toegestaan. De opdracht richt zich op het creëren van duidelijkheid en het verbeteren van de samenwerking op het gebied van gegevensuitwisseling, ook wanneer er nog geen RIEC-casus is gestart. De opdrachtgever wil onderzoeken op welke voorwaarden, wijze en situaties informatie gedeeld kan worden tussen gemeenten en politie. Daarbij is het belangrijk om een belangenafweging te maken, rekening houdend met proportionaliteit en subsidiariteit. Ook wordt bekeken of een samenwerkingsovereenkomst of convenant nodig is om deze gegevensdeling te ondersteunen. EINDPRODUCT Het eindproduct van deze opdracht moet bestaan uit: - Een overzicht van de juridische kaders en mogelijkheden rondom gegevensdeling, met focus op de geest van de wet in plaats van de letter. - Een praktisch afwegingskader waarin duidelijk is welke stappen genomen moeten worden bij het delen van informatie en hoe belangenafwegingen gemaakt en gemotiveerd kunnen worden. - Advies over de noodzaak en invulling van een convenant of samenwerkingsovereenkomst. - Een plan of voorstel voor training van medewerkers van gemeenten en politie die met deze gegevensdeling te maken hebben, bijvoorbeeld door het ontwikkelen of inkopen van een training. DEELVRAGEN - Welke wetten zijn van toepassing op gegevensdeling en zijn er verschillen tussen openbare orde en openbare veiligheid? - Hoe wordt gegevensdeling in vergelijkbare regio’s elders in Nederland geregeld? - Hoe kan de samenwerking en gegevensdeling het beste getraind en uitgerold worden binnen gemeenten en politie? - Is een convenant nodig en wat moet daarin geregeld worden? - In hoeverre kan een convenant boven de wet uitstijgen wanneer wetgeving onduidelijk is? TERMEN EN VOORWAARDEN - De opdracht moet uiterlijk 31 maart 2026 afgerond zijn. - Hybride werken is mogelijk, maar aanwezigheid op locatie is vereist. - Het maximale uurtarief is 135 euro exclusief BTW, inclusief reiskosten en fees. GEZOCHT PROFIEL - Minimaal HBO/WO werk- en denkniveau. - Afgeronde opleiding op het gebied van gegevensdeling. - Minimaal 5 jaar werkervaring binnen een gemeente in het veiligheidsdomein of juridisch vlak, of minimaal 5 jaar ervaring bij de politie met afstemming richting gemeentelijk bestuur. - Aantoonbare juridische kennis van gegevensdeling en kennis van de Wet gemeentelijke samenwerking (WGS). - Competenties zoals helicopterview, analytisch vermogen, nauwkeurigheid, onafhankelijkheid, gezag, verbindend vermogen en zelfstandigheid. WERKWIJZE EN SELECTIE De selectie bestaat uit meerdere stappen: - Stap 1: CV-beoordeling op minimumeisen. - Stap 2: Vergelijkende beoordeling op gunningscriteria zoals ervaring met gemeenten en politie, kennis WGS en juridische expertise. - Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek met de top 3 kandidaten. - Stap 4: Selectiegesprek met score op competenties. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die het beste aansluit bij het profiel en de competenties. OVERIGE INFORMATIE - Maximaal 5 pagina’s CV, opgesteld in het Nederlands, met minimaal 2 referenties. - De kandidaat moet een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) kunnen overleggen. - De opdrachtgever hanteert een opschortende termijn voor bezwaren. - Reacties kunnen tot uiterlijk 20 augustus 2025, 09:00 uur worden ingediend. Lijkt deze zzp opdracht je wat en voldoe je aan de eisen? Reageer dan direct via de link onderaan deze pagina.