Interim-Manager / Kwartiermaker Afdeling i-Advies
- Nederland
- Gemeente Ede
- 3 dagen geleden
Dienstverband
Contract
Uurtarief
Niet opgegeven
Uren per week
Niet opgegeven
Totaalbudget
Niet opgegeven
Startdatum
15 september 2025
Einddatum
Niet opgegeven
Reageren voor
24 juli 2025
Opdrachtbeschrijving
De opdrachtgever is op zoek naar een ervaren interim afdelingsmanager voor een belangrijke transitie binnen de gemeentelijke informatievoorziening. Deze zzp opdracht biedt een unieke kans om leiding te geven aan de ontwikkeling en implementatie van een nieuwe IV/ICT-organisatie die per 1 januari 2026 operationeel moet zijn. OPDRACHT De organisatie achter deze zzp opdracht werkt aan een integrale ketenbenadering van informatievoorziening, waarbij drie afdelingen samenwerken: strategie, advies en dienstverlening & archief. Voor de tactische afdeling die de gehele gemeentelijke organisatie ondersteunt bij de inrichting van informatievoorziening en het stimuleren van procesgericht werken, wordt een interim afdelingsmanager gezocht. Je bent verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing en transitiebegeleiding van deze afdeling. Dit betekent dat je leiding geeft aan circa 27 professionals, waaronder informatie- en procesadviseurs, BI- en GIS-specialisten en projectleiders. Je begeleidt de medewerkers in hun ontwikkeling en veranderopgave en zorgt voor continuïteit in de uitvoering van werkzaamheden. Daarnaast draag je zorg voor de positionering en inrichting van de afdeling binnen de nieuwe organisatiestructuur en bevorder je de samenwerking binnen de bredere IV/ICT-keten. Je werkt nauw samen met andere afdelingsmanagers en diverse specialisten op het gebied van informatiestrategie, architectuur en security. Een belangrijk onderdeel van je opdracht is het leiden van een bezuinigingsopdracht gericht op het efficiënter inrichten van gemeentelijke processen. Hierbij maak je gebruik van Lean-methodieken, Robotic Process Automation (RPA) en Artificial Intelligence (AI). Je stelt een plan van aanpak op voor de periode 2026–2029 dat richting geeft aan structurele verbeteringen. Je stelt ook een meerjarenprojectenportfolio op voor de vervanging en vernieuwing van gemeentelijke applicaties. Dit portfolio wordt geïntegreerd in de gemeentebrede i-roadmap en investeringsagenda. Tevens analyseer en verbeter je de samenhang tussen portfolio, uitvoering en beheer binnen de keten en doe je voorstellen voor verdere doorontwikkeling. VEREISTEN - Je beschikt over een afgeronde hbo bacheloropleiding in bestuurskunde, informatiemanagement, bedrijfskunde of een vergelijkbare richting. - Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende of interimmanager binnen het publieke domein. - Je hebt ervaring met informatievoorziening, digitalisering, portfoliosturing en procesinrichting binnen een gemeentelijke organisatie. - Je hebt ervaring met teamontwikkeling en het coachen van professionals. - Je voldoet aan de uitvoeringsvoorwaarden waarbij geen arbeidsrelatie of dienstbetrekking ontstaat met de opdrachtgever. - Je werkt met je eigen laptop en mobiel (BYOD). SELECTIECRITERIA - Minimaal 5 jaar leidinggevende ervaring binnen een gemeentelijke organisatie. - Ervaring met organisatieverandering en procesinrichting rond informatievoorziening. - Kennis van relevante beleidsontwikkelingen en nieuwe wetgeving voor gemeenten. - Ervaring met procesmanagement en IV-portfoliosturing. - Ervaring met Lean, RPA en/of AI. - Een persoonlijke motivatie waarin je aangeeft waarom jij geschikt bent voor deze opdracht. COMPETENTIES - Leiderschap - Analytisch vermogen - Organisatiesensitiviteit - Samenwerkingsgerichtheid - Resultaatgerichtheid - Communicatieve vaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling WERKWIJZE SELECTIE De selectie verloopt via een aantal stappen. Eerst worden cv’s beoordeeld op de minimumeisen. Daarna volgt een vergelijking op basis van de gunningscriteria. De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een selectiegesprek waarin de competenties verder worden getoetst. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die het beste aansluit bij het profiel. ANDERE INFORMATIE - De opdracht wordt uitgevoerd op werkdagen van maandag tot en met vrijdag. - Hybride werken is mogelijk. - Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) wordt gevraagd. - De gesprekken vinden plaats op dinsdag 5 augustus 2025. - Vragen kunnen tot vrijdag 18 juli 2025 worden ingediend. - De reactietermijn sluit op donderdag 24 juli 2025. Lijkt deze freelance opdracht je wat en voldoe je aan de eisen? Reageer dan direct via de link onderaan deze pagina.