Digitaal Strateeg Consistente Communicatie
- Utrecht
- NS (Nederlandse Spoorwegen)
- 26 dagen geleden
Dienstverband
Contract
Uurtarief ?
€ 100.00
Uren per week ?
36
Totaalbudget
Niet opgegeven
Startdatum
2 juni 2025
Einddatum
31 december 2025
Reageren voor
Niet opgegeven
Opdrachtbeschrijving
De opdrachtgever zoekt een gedreven freelancer voor een uitdagend strategisch initiatief in de communicatie. Je wordt de eigenaar van het strategisch initiatief Consistente Communicatie, dat bestaat uit: - De strategie om verschillende inhoud centraal te organiseren, beheren en onderhouden. - De aanpak voor het implementeren van een gecentraliseerde contentmanagementcapaciteit (nieuw CMS en Omnichannel Content Platform (OCP)). - De uitwerking van de strategie die moet worden aangenomen om te migreren naar de doelsystemen, opzet en werkwijze. - De werkwijze met de gecentraliseerde capaciteit en de organisatorische impact ervan. De organisatie achter deze ZZP opdracht heeft de ambitie zich te ontwikkelen naar een mobiliteitsaanbieder waarbij reizigers vaker binnen en buiten Nederland op een duurzame manier van deur tot deur kunnen reizen. De app en website van de organisatie spelen daarbij een belangrijke rol. Het doel van dit initiatief is om ervoor te zorgen dat de organisatie effectief alle product-, propositie- en service-inhoud beheert die door verschillende digitale kanalen gebruikt moeten worden. Het strategisch initiatief coördineert de initiatieven van relevante clusters om een gezamenlijke aanpak en werkwijze te ontwikkelen voor het effectief beheren van de digitale content waarvoor zij verantwoordelijk zijn. Dit omvat onder meer het ondersteunen van relevante teams/clusters bij het migreren van content naar het centrale Omnichannel Content Platform, het definiëren van de middelen om deze consistent via relevante kanalen te delen en de migratie naar het nieuwe CMS van de website. Voor deze rol zoekt de opdrachtgever een strateeg die: - De uitvoering van dit initiatief overziet en aanstuurt. - De strategie achter het initiatief begrijpt en aanscherpt, en vervolgens een breed scala van stakeholders hierin meeneemt. - De belangen van verschillende stakeholders begrijpt en oplossingen bedenkt en ontwikkelt met alle betrokkenen voor een solide vooruitgang. - De juiste input voorbereidt om deze dilemma's te bespreken met het leiderschap en andere belanghebbenden en ervoor zorgt dat er een beslissing wordt genomen. - Goed is in stakeholder management en het opzetten van governance, roadmap, organisatie, team setup en werkwijze tijdens en na de migratie. ONDERWERPEN - Definiëren van het nieuwe ontwerp en de nieuwe structuur voor het werken met content, inclusief het eigendom van de content. Dit richt zich vooral op het aansturen van een organisatieverandering. - Definiëren van de aanpak om te migreren naar een nieuwe structuur en manier van werken die toepasbaar is voor verschillende soorten inhoud in samenwerking met de contentstrateeg. - Faciliteren van de migratie van alle teams/bedrijfseenheden binnen de scope naar de doelconfiguratie. - Informeren van relevante gebruikersgroepen zodat zij een doelgerichte manier van werken aan kunnen nemen in samenwerking met het team dat verantwoordelijk is voor de technische implementatie. - Opzetten van een team om gecentraliseerd contentbeheer te faciliteren, voor verschillende kanalen, waaronder de website en de app. JE WERKOMGEVING Op de afdeling ComIT op het hoofdkantoor in Utrecht werken commerciële en IT-professionals samen in multidisciplinaire teams. De mindset is Agile en er wordt gewerkt met scrum. Ze zijn ondernemend, zelf organiserend en willen continu blijven leren, ontwikkelen en verbeteren om zo een wendbare werkomgeving te creëren. Alleen zo kan er nu en in de toekomst voldaan worden aan de steeds veranderende behoeftes van de reizigers. Het motto? You build it, you own it, you love it. Binnen ComIT vinden jouw werkzaamheden plaats bij Resultatencluster Reizigers. In dit cluster zijn reizigers het fundament. Hier kennen ze hun reizigers en weten ze wat hun behoeftes zijn. Op basis daarvan inspireren, verleiden, informeren en servicen ze ze op een eenduidige en herkenbare wijze tijdens hun hele (digitale) customer journey. Naast multimodaal reizen wordt onder andere gewerkt aan actuele thema’s zoals de naadloze klantreis, reisinformatie en -inspiratie, personalisatie, selfservice contactstrategie, digital, customer experience en brand. Binnen Resultatencluster Reizigers ben je onderdeel van het Voorbereidingsteam Reizigers, waar de 20+ teams binnen het cluster – en daarbuiten – ondersteund worden bij het vertalen van de strategische ambities van de organisatie naar onderscheidende (digitale) klantervaringen. DIT ZIJN DE EISEN - Je hebt een opleiding afgerond op minimaal HBO-niveau. - Je hebt aantoonbaar minimaal 5 jaar relevante werkervaring met een goede mix tussen CX/Tech/Digital. - Ervaring in het begeleiden en leiden van grote (content)migratieprojecten, bij voorkeur nieuwe CMS/OCP/DXP-implementaties, met zowel inhoudelijke affiniteit als ervaring met procesmanagement. - Je hebt minimaal één vergelijkbare opdracht succesvol ingevuld in een grote organisatie met een groot stakeholderveld. - Je hebt aantoonbare ervaring met strategisch advies op senior leadership, maar schakelt even gemakkelijk met (product) teams. - Ervaring in een agile development organisatie. - Recente ervaring met het begeleiden en leiden van een migratie naar een nieuwe web CMS of OCP is een pre. Lijkt deze freelance opdracht je wat en voldoe je aan de eisen? Reageer dan direct via de link onderaan deze pagina.