Freelance opdrachten
Premium opdracht

Adviseur Strategische Huisvesting

  • Nederland
  • Gemeente Nijmegen
  • Gisteren

Dienstverband

Contract

Uurtarief

Niet opgegeven

Uren per week

Niet opgegeven

Totaalbudget

Niet opgegeven

Startdatum

Niet opgegeven

Einddatum

1 maart 2026

Reageren voor

7 juli 2025

Opdrachtbeschrijving

Werken voor de gemeente betekent bijdragen aan een bestuur dat bijna 190.000 inwoners vertegenwoordigt. Samen met ongeveer 2.000 collega's werk je aan de stad waar we trots op zijn. Dit doen we met hart voor de stad en oog voor de toekomst. Voor én met de inwoners, instellingen en bedrijven in Nijmegen werken we aan de opgaven die in de stad en haar omgeving spelen. Vertrouwen is ons vertrekpunt, we kiezen voor contact, doen wat nodig is en leren van wat we doen. OPDRACHT De kantoorhuisvesting van de gemeente loopt qua omvang en functionaliteit tegen grenzen aan en leidt tot een tekort aan passende werkplekken. Er komen steeds meer vragen vanuit de organisatie voor kleine en grotere aanpassingen in ruimte, functionaliteit en werkplekken in de dienstgebouwen. Het aantal medewerkers van de gemeente groeit, en we zien ook een verandering in hoe medewerkers werken en wat dit vraagt van een kantoor. Hierdoor zal er voor de huidige dienstgebouwen voor de langere termijn onderzocht moeten worden hoe de gemeentelijke organisatie het beste kan worden gehuisvest. Er is een integraal onderzoek uitgevoerd naar de huisvesting van de gemeente op langere termijn. Deze verkenning wordt nu uitgewerkt tot een advies om zo te komen tot een plan dat het beste aansluit bij de ontwikkeling en veranderende behoeftes van de organisatie. Een analyse van de organisatie heeft laten zien dat er op een drietal sporen ontwikkeling noodzakelijk is. In 2024 is dit richtinggevend uitgewerkt langs de lijnen: ambtelijk vakmanschap; hoe we werken en organiseren en sturing en inrichting. De ontwikkeling gaat in de basis over ‘de cultuur’ in de organisatie. Met interventies op gedrag, houding, competenties en vaardigheden zal de komende jaren gewerkt worden aan een ‘warm zakelijke’ organisatie, waarin afspraken worden gemaakt en nagekomen, waarin resultaten worden gehaald door vertrouwen te geven, verantwoordelijkheid te nemen en verantwoording af te leggen. Deze nieuwe manier van werken moet zich vertalen in een huisvestingsvisie waar een uitgewerkte kantoorinrichting met de juiste balans tussen verschillende soorten werkplekken op aan moet sluiten. De publieksruimtes en balies in de dienstgebouwen en buitenlocaties moeten aansluiten bij de behoefte en ontwikkelingen in dienstverlening op lange termijn. Vanuit de visie op dienstverlening met de Nijmegenaar centraal is het dus ook van belang naar de inwoners en de stad te kijken in het huisvestingsplan. Uiteraard spelen ook financiën, haalbaarheid, duurzaamheid, de impact op de organisatie en op de stadsontwikkeling een grote rol in de afwegingen over het beste scenario. Er is al veel voorwerk verricht. De opdracht is om wat er nu ligt verder uit te werken en een huisvestingsvisie die aansluit bij de organisatieontwikkeling en de nieuwe manier van werken uit te werken en bij interne en externe stakeholders te toetsen. Hiermee kan een breed gedragen huisvestingsplan voor de gemeente Nijmegen opgeleverd worden. Je maakt als deskundig adviseur deel uit van een projectteam, met deelname vanuit FZ, Vastgoed, P&O en financiën, dat je voor onderzoek en organiseren kan ondersteunen. Voor specifieke onderdelen zal aangesloten worden door collega’s van stadsontwikkeling, duurzaamheid, dienstverlening en communicatie. VEREISTEN - Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo master niveau - Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met vergelijkbare huisvestingsvraagstukken voor gemeenten of vergelijkbare overheidsorganisaties - Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als adviseur strategische huisvesting - Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het uitwerken van huisvestingsplannen ter ondersteuning van organisatievisie of de werkvisie - Per direct beschikbaar en geen concrete vakantieplannen voor de komende 9 maanden (Benoem dit duidelijk in het cv) SELECTIECRITERIA - Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met vergelijkbare huisvestingsvraagstukken voor gemeenten of vergelijkbare overheidsorganisaties (60 punten) - 3 jaar aantoonbare werkervaring (0 punten) - Meer dan 3 jaar aantoonbare werkervaring (20 punten) - Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring (40 punten) - Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring (60 punten) - Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het uitwerken van huisvestingsplannen ter ondersteuning van organisatievisie of de werkvisie, beschrijf dit in beknopte maar concrete voorbeelden (40 punten) - geen concrete voorbeelden (0 punten) - 1 concreet voorbeeld (20 punten) - 2 concrete voorbeelden (40 punten) Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre je aan het bovengenoemde profiel voldoet. COMPETENTIES - Aanpassingsvermogen - Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling) - Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk) - Luisteren - Strategisch denken - Politiek sensitief - Resultaatgericht werken - Samenwerken - Kritisch - Analyserend vermogen Benodigd aantal professionals: 1 adviseur die voor 9-10 maanden gemiddeld 2 dagen in de week beschikbaar is voor deze opdracht waarvan minimaal 1 ook in Nijmegen aanwezig. BEOORDELING Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld. Stap 2: Selectie alle cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”. De kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling. Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: - Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten - Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek. Stap 4: Selectiegesprek In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren. Functieschaal: Deze functie is ingedeeld in functieschaal € 150,-. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning. Fee Flextender: Flextender brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. CV-EISEN Je voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe. Indien het cv (incl. figuren, tabellen, voorblad en inhoudsopgave) langer is dan het toegestane aantal A4's, wordt deze enkel voor het toegestane aantal A4's beoordeeld, waarna de overige A4's buiten de beoordeling worden gehouden. Het cv is in het Nederlands gesteld in lettertype Arial 10 (of vergelijkbaar) en bij voorkeur in PDF-formaat. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (MAAND EN JAAR) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. NB. Het cv dient ter verificatie van de bij de eisen en gunningscriteria gegeven antwoorden. Daarnaast dien je bij alle eisen en de gunningscriteria kwaliteit de antwoorden/beschrijvingen in het bijbehorende veld 'toelichting' van de applicatie in te vullen. Verwijzingen naar ALLEEN het cv en/of andere documenten bij de toelichting op de eisen en de gunningscriteria kwaliteit kan leiden tot uitsluiting. WERKDAGEN De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-di-wo-do-vr. Is hybride werken mogelijk: ja. PLANNING De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 10 juli 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 8 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht. OVERIGE INFORMATIE Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste. Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M. BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen apparatuur. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). MEER INFORMATIE Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 1 juli 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 2 juli 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kun je indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kun je telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 7 juli 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kun je reageren.

Tags:
overheid, vastgoed, consultancy, duurzaamheid