Freelance opdrachten

Adviseur Omgeving DVM-Vaarwegen

  • Rotterdam (hybride)
  • Rijkswaterstaat
  • Vandaag

Dienstverband

Contract

Uurtarief ?

90.75

Uren per week ?

24

Totaalbudget

Niet opgegeven

Startdatum

1 juli 2025

Einddatum

1 juli 2026

Reageren voor

25 juni 2025

Opdrachtbeschrijving

Programma’s, Projecten en Onderhoud (PPO) is een van de zeven landelijke organisatieonderdelen van een belangrijke overheidsinstantie. PPO werkt aan het onderhoud van rijkswegen, vaarwegen, bruggen, waterkeringen en sluizen en de bedieningsinstallaties in heel Nederland. Dit doen ze met uitdrukkelijke aandacht voor duurzaamheid, een veilige en gezonde leefomgeving en innovatie. Zo dragen ze actief bij aan de waterveiligheid van Nederland, doen ze proeven met smart mobility, intelligente transportsystemen en het hergebruiken van grondstoffen uit hun areaal. Samen met marktpartijen werken ze innovatieve ideeën uit en passen die toe in hun projecten. Bij PPO werken onder andere inhoudelijke adviseurs en managers op het gebied van techniek, inkoop, contracten, projectbeheersing en projecten. PPO’ers delen hun kennis onderling en werken elke dag aan de verbetering van hun werkwijzen. PPO werkt actief samen met de andere onderdelen van de overheidsinstantie en de diverse externe partners, zoals gemeenten, provincies, waterschappen en marktpartijen. Het cluster: Team DVM-Vaarwegen is het PPO-team dat vanuit Rotterdam op 5 nautische verkeersposten de beschikbaarheid (99,9%) van missie-kritische VTS-systemen waarborgt ten behoeve van een veilige scheepvaartbegeleiding door de verkeersleiders van Verkeer en Watermanagement en Defensie. Dit in opdracht van 4 regio’s (West Nederland Zuid, Noord Nederland, Oost Nederland, Zee en Delta). De 5 nautische verkeersposten zijn Dordrecht, Tiel, Nijmegen, Terschelling en Den Helder. De kritische VTS-systemen betreffen radardoelvolging, marifonie en CCTV en omvatten de hele keten van sensor/scanner buiten langs de vaarweg tot en met de hardware en software in de centrales, met uitzondering van het netwerk dat door de Centrale Informatie Voorziening wordt verzorgd. De projecten omvatten zowel vast onderhoud als (gedeeltelijke) vervangingen in het areaal en renovaties of aanpassingen aan nautische verkeersposten. RESULTAAT OPDRACHT Het aspect omgevingsmanagement omvat vergunningen, ecologie, flora en fauna, vaarwegmanagement- en hindermaatregelen, publiekscommunicatie, overdracht, conditionerende onderzoeken, stikstofberekeningen, faciliteren van externe samenwerking met derden zoals pachters, Defensie en het Rijksvastgoedbedrijf en interne samenwerking met de regio’s en VWM en activiteiten rondom het klanteisensysteem, zoals ophalen van wensen en vertalen in contracteisen in de RWS Relatics omgeving (GRIP), et cetera. Dit moet zodoende worden beheerst dat de projecten, binnen de afgesproken voorwaarden uitgevoerd kunnen worden, waarbij er voldoende aandacht is voor de omgeving en interne en externe stakeholders. Dit in samenspraak met de omgevingsmanager, projectleider en de leden van het projectteam vanuit techniek, contract en projectbeheersing. EISEN - Kandidaat beschikt over minimaal HBO werk- en denkniveau met een werkachtergrond in de richting van omgevingsmanagement zoals communicatie of openbaar bestuur. - Minimaal 3 jaar ervaring in de rol/functie van omgevingsmanager of soortgelijk. - Minimaal 3 jaar kennis van en recent werkervaring (niet ouder dan 5 jaar) met stakeholdersmanagement met publieke en private instanties, burgers en organisaties en bestuurslagen (gemeente, provincie en waterschappen). - Minimaal 3 jaar kennis van en recente werkervaring (niet ouder dan 5 jaar) op het gebied van omgevingsmanagement binnen multidisciplinaire projecten in de natte- en/of droge infrastructuur. - Minimaal 3 jaar kennis van werkervaring (niet ouder dan 5 jaar) met conditionering zoals F&F, OO, K&L, stikstof, cultuurhistorische waarden, vergunningen. - Minimaal 3 jaar kennis van en recente werkervaring (niet ouder dan 5 jaar) met publiekscommunicatie in infrastructurele projecten. - Minimaal 1 projectwerkdag (dinsdag en/of donderdag) op het kantoor in Rotterdam (Maastoren) aanwezig en daarnaast in de mogelijkheid zelfstandig naar projectlocaties elders te reizen. WENSEN - Mate waarin de kandidaat beschikt over de genoemde competenties en vaardigheden (toetsbaar op basis van het cv, motivatiebrief en/of mogelijk verificatiegesprek). - Mate waarin de kandidaat beschikt over aantoonbare kennis van en ervaring met het werken in/voor een IPM-team. - Mate waarin de kandidaat beschikt over aantoonbare kennis van en ervaring met het werken met accuraat vastleggen van detailinformatie in systemen als Relatics/GRIP, Connect. - Mate waarin de kandidaat beschikt over aantoonbare kennis van en ervaring met het procesmatig werken via SCB, SE en aangrenzende werkprocessen binnen de overheidsinstantie. COMPETENTIES - Samenwerken in teamverband: kandidaat draagt bij aan een gezamenlijk resultaat. - Accuratesse: kandidaat is in staat langdurig en effectief om te kunnen gaan met detailinformatie en het accuraat vastleggen ervan in de gewenste systemen. - Plannen en organiseren: kandidaat is in staat eigen prioriteiten te bepalen en de eigen werkzaamheden zelfstandig te organiseren. - Anticiperen: kandidaat weet kritische situaties tijdig te onderkennen en hierop adequaat in te spelen. Voorkomt dat zaken uit de hand lopen door tijdig maatregelen te nemen. - Klantgerichtheid: kandidaat herkent de behoeften van de klant (opdrachtgever en/of opdrachtnemer) en houdt hiermee in het handelen rekening. - Initiatiefrijk: kandidaat onderkent kansen en handelt ernaar. Liever uit zichzelf beginnen dan passief afwachten. - Communicatief: kandidaat communiceert in begrijpelijk en correct Nederlands en stemt schrijfstijl en taalgebruik af op het beoogde doel of doelgroep. ARBEIDSVOORWAARDEN Interesse? Stuur dan uiterlijk 25 juni 2025, voor 13.30 uur je recente CV in Word + onderbouwing van de eisen en wensen (als voorblad) en je all-in uurtarief excl. BTW. Bandbreedte tarief: €82,50 / €90,75. Optie tot verlenging: Ja, 4 x maximaal 12 maanden na afloop initiële opdracht, uiterlijk t/m 31-01-2032. Bijzonderheden AVG: Géén foto. Géén persoonsgegevens zoals (mail)adres, telefoonnummer, geboortedatum, nationaliteit of LinkedIn. Géén leveranciersgegevens mogen zichtbaar zijn op het format. Lijkt deze freelance opdracht je wat en voldoe je aan de eisen? Reageer dan direct via de link onderaan deze pagina.

Tags:
infrastructuur, duurzaamheid, overheid